In landen waar het veel sneeuwt, worden de daken erg belast. Ze moeten daarom regelmatig ontdaan worden van de sneeuw om inzakken te voorkomen. Een intensive bezigheid. Ik heb zitten denken aan een systeem dat het gemakkelijker moet maken om de sneeuw van de daken te verwijderen. Namelijk met een soort rol-band op het dak.
Werking
Er worden op het dak rol-banden geplaatst. Als er sneeuw op het dak ligt, kan dat weggerold worden. Hat kan handmatig met een molentje bediend worden. Het kan ook elektrisch met een motortje, maar ook volautomatisch met een optisch oog. Bij een bepaalde sneeuwhoogte wordt de rol-band automatisch in werking gesteld. Al dan niet met een waarschuwingssysteem voor het geval er iemand onder loopt. Het kan zowel op een schuin dak als op een plat dak gemonteerd worden.
Eventueel kan aan het eind, voorbij de rol, een metalen strip geplaatst worden om de sneeuw eraf te schrapen. Waarom voorbij de bocht? Omdat als iemand op de een of andere manier op de band terecht komt, hij zich niet kan bezeren aan de schraper.
Materiaal
Het moet bestaan uit lichte materialen, want in combinatie met de sneeuw mag het niet te zwaar worden. De rollen worden gemaakt van kunststof net als het rustvlak. De metalen elementen van aluminium. Het doek waar de sneeuw op valt, moet van stevig nylon worden gemaakt. In gebieden waar het erg koud is, kan de sneeuw op het doek vast vriezen, waardoor het systeem niet meer draait. Dan kan er gekozen worden voor kippengaas. Zit het vastgevroren, dan wordt het gaas verwarmd waardoor het ijs om het gaas smelt. Vervolgens kan de sneeuw weer weggerold worden.
Gewicht
Het gewicht bouwt zich ongemerkt op. Regelmatig rollen is noodzakelijk. Om te voorkomen dat tijdens het rollen mensen ondergesneeuwd worden, is er een alarmsysteem dat mensen waarschuwt. (zwaailicht, geluid.)
Het idee moet natuurlijk nog verder uitgewerkt worden.
Zonnecellen worden gebruikt voor het opwekken van elektriciteit. De productie van zonnecellen is duur, omdat het lichtgevoelige materiaal erg duur is. Ik heb zitten denken aan een manier om op dat dure materiaal te besparen.
Zoals hieronder te zien is, wordt er boven het paneel een lens geplaatst die het licht bundelt tot een kleiner oppervlak, daardoor wordt bespaard op het dure materiaal. Door het bundelen van het de zonnestralen komt er op een kleiner oppervlak krachtigere straling, waardoor je dezelfde energieopbrengst krijgt. Het kleinere vlak mag rond of vierkant zijn.
Er moet met het volgende rekening gehouden worden:
Er moet dus nog uitgezocht worden of het rendabel is om deze panelen te produceren.
De elektrische auto wordt steeds populairder. Alleen is er de angst dat de accu leeg komt te staan. Met een verbrandingsmotor heeft u nog een reserve tankje.
Ik heb gehoord dat er zeeschepen varen met behulp van elektromotoren. Ze hebben aan boord wel een diesel motor, maar die wordt alleen gebruikt als generator om de stroom op te wekken.
Ik zat te denken om ook zoiets toe te passen in elektrische auto's. Er wordt dan gekozen voor benzine of gas omdat dat minder vervuilend is dan diesel. Het activeren van de generator gaat dan automatisch als de accu spanning een bepaald niveau heeft bijv. 30%. En schakelt zichzelf uit als de accu op bijv. 80% zit. Natuurlijk kan de generator ook handmatig in- en uitgeschakeld worden. Het gaat hier dus niet om een hybride motor, het voertuig wordt niet direct door de generator aangedreven.
Het toerental van de generator hangt af van de snelheid van het voertuig: Als de snelheid hoger is dan bijv. 50 km/h, zal het toerental van de generator wat hoger worden bijv. 2000 RPM. Bij stilstand, bijvoorbeeld voor een stoplicht, zal het toerental teruggebracht worden naar bijv. 800 RPM. Vergelijkbaar met het stationair draaien van een verbrandingsmotor. Een stilstaande auto met een hoog toerental doet vreemd aan, zodoende. Alles is natuurlijk naar eigen behoefte in te stellen. Voor het milieu is het de bedoeling om de generator zo min mogelijk te gebruiken, maar u hoeft minder angst te hebben om onderweg te stranden.
Er moet wel rekening gehouden worden dat de brandstof verouderd als het lang niet gebruikt wordt. Er moet dan nog onderzocht worden om de hoeveel tijd de generator even gebruikt moet worden om de brandstof op te maken. Misschien dat het voor gas anders is. Ook kan er gekeken worden naar andere bronnen. Bijv. aardgas, waterstof etc.
Als bijzaak kan tijdens koude dagen de warmte van de generator gebruikt worden om de cabine te verwarmen. Want een verwarming (en ook de airco) kosten veel stroom.
Meer mogelijkheden voor het laden van de accu's:
Er kan worden gekozen om het dak te voorzien van zonnecellen. Als u tenminste geen panoramisch dak wilt. De motorkap is misschien geen optie: Het is niet zo'n fraai gezicht en leidt misschien af.
Een andere mogelijkheid is een propeller in de gril van de auto. Tijdens het rijden stoomt de wind langs de propeller. Op die manier wordt er ook stroom opgewekt. Er zijn al ideeën over draadloos laden d.m.v. een laadsysteem in het wegdek.
Met deze mogelijkheden moet het elektrisch rijden meer uitgebreid kunnen worden en in de toekomst misschien heel normaal worden...
Het gebeurt weleens dat er een trein in botsing komt met een voertuig dat op het spoor tot stilstand komt.
Ik heb zitten denken aan een systeem dat de machinist waarschuwt wanneer er iets stilstaat op het spoor. Gedacht kan worden aan een sensor in het wegdek van de overgang die een signaal afgeeft. Eventueel met een systeem dat de afstand meet tussen de trein en het voorwerp op het spoor. Het signaal is gecodeerd zodat alleen treinen op dat traject gewaarschuwd worden en niet treinen die er niets mee te maken hebben.
Op die manier heeft de machinist tijd genoeg om te remmen.
Dit kan de kans op een botsing misschien verkleinen.
Een onderdeel van een brandweeropleiding is natuurlijk het blussen van brandjes. Er wordt dan expres iets in brand gestoken, vervolgens mag de cursist het brandje blussen. Dat is iedere keer een hoop gedoe. Ik heb iets bedacht waardoor het niet steeds nodig hoeft te zijn om brand te stichten.
Het is een piramide van ongeveer 2m. Het is gemaakt van doorzichtig kunststof met binnenin lampjes en sensoren die reageren op laserlicht. Als de oefening begint, kleurt de piramide rood. Dat wil zeggen dat de piramide 'in brand staat'.
Dan is er nog een bluskanon. Dat is een apparaat waaruit een laserstraal komt. Het zit vast aan een slang om het gevoet te hebben een brandslang in handen te hebben. Door nu de Laser op de piramide te richten, wordt het blussen van een brand gesimuleerd.
Zoals eerder beschreven is de piramide rood als de oefening begint. Door nu de laser te richten op de piramide, kleurt de piramide op die plekken groen. Door nu te blijven richten op de piramide zal de hele piramide groen gaan kleuren. Natuurlijk kan in de praktijk het vuur weer aanwakkeren. In zo’n geval gaat de piramide op bepaalde plekken weer rood kleuren. Als de piramide geheel groen is en knippert, dan is de brand geblust en is de oefening voorbij.
De piramide is in te stellen op verschillende soorten brandjes zodat de verschillende blustechnieken kunnen worden geoefend. Als dit goed gaat, dan kan uiteindelijk met echt vuur geoefend worden.
Het voordeel van deze piramide is dus dat je niet iedere keer brand hoeft te stichten om technieken te oefenen.
De piramide bestaat nog niet, maar misschien kan iemand dit idee uitwerken.
Onbewaakte overgangen zijn gevaarlijker dan bewaakte overgangen.
Ik denk dat dat komt doordat de rode lampen aan de zijkant van de weg staan.
De spoorbomen zijn voorzien van rode knipperende lampen en hangen boven de weg,
zodat je ze voor je ziet.
Ik Heb zitten denken om ook rode lampen in het wegdek voor de overgang te plaatsen.
Als er geen trein aankomt, knipperen ze langzaam. Als er wel een trein aankomt, knipperen ze snel. Misschien dat het zo duidelijker zichtbaar is.
Hieronder een afbeelding van zo'n lamp in de grond.